Simning – snällt mot kroppen

Motion är något vi alla behöver för att kroppen ska få må bra. Många har dock fått en bild av att måste jogga eller ge sig ut på långa löprundor för att kunna träna upp sin kondition, det stämmer givetvis inte. Löpning är inte en optimal träningsform för alla eftersom att det inte sällan medför slitskador på exempelvis knän. Vi tänkte därför prata lite om en mindre slitsam form av träning som de flesta klarar av!

Skonsamt mot kroppen

En av fördelarna är precis som rubriken lyder: att det är skonsamt för kroppen. När man flyter ovanpå vattnet så utsätter man inte kroppen för samma hårda påfrestningar som vid exempelvis löpning. Det gör att simning kan vara ett väldigt bra alternativ för äldre personer där annan konditionsträning orsakar smärta. Att simma kan även vara nyttigt för den som blivit skadad och behöver träna för att rehabilitera sig.

Inte bara konditionsträning

Det många inte tänker på är att simning inte bara är för att träna upp konditionen, det går även utmärkt att träna upp styrkan. Ett bra sätt är att köra intervaller, för den som inte är van att simma så kommer det inte ta lång tid innan det börjar kännas. När du simmar så kommer du även att träna flera muskler samtidigt vilket bidrar till en stark kropp.

Billigt sätt att träna

Du som tidigare har ägnat dig åt andra sporter kommer nog ihåg att det ofta kan innebära en massa utgifter. Att simma kostar inte mer än medlemskapet på en simhall och kanske köpet av nya badkläder.